martes, 12 de mayo de 2015

Fase 4

Fase 4: reunió amb la LIC

Fase 4
Reunió amb la LIC 
Objectius:
Conèixer estratègies determinades per a cada nivell.
Ampliar metodologies en l’aprenentatge de la lecto-escriptura.
Instruments:
Graella.  
Destinataris:equip directiu, LIC, assessora i coordinadores de cicle.
Temps:  dos sessions de 1h....
Activitats :
Anar nivell per nivell amb metodologies i estratègies diverses que es poden dur a terme dins l’aula per estimular l’aprenentatge de la lecto-escriptura.
Avaluació
L’avaluació es durà a terme amb el propi projecte.

El divendres 15 de maig es durà a terme la reunió amb l'assessora LIC del centre. Parlarem de les fases que s'han realitzat fins el moment. Realitzarem una valoració CRITICA-CONSTRUCTIVA, partint de la reflexió. 
A la sessió també es tractarà els temes relacionats amb les estratègies i metodologies possibles a seguir. 
Aquest punt a tractar servirà per realitzar una graella (ítems) i valorar la fase 1 relacionada l'observació i el tractament del docent de les àrees curriculars de matèria de llengua.  

Reflexió
Sessió amb la LIC es va dur a terme el divendres 22 ( es va produir un cani de dia). En aquesta reunió hem assistit la cap d'estudis, la LIC i jo. Ha estat una sessió de canvi d'impressions. S'han exposats algunes de les accions que es porten a terme en els 30 minuts de lectura diària. S'ha tingut en compte els tres punts bàsics que defensa la formació ILEC: el gust per la lectura, el saber llegir i llegir per aprendre. El que comentem i i reflexionem és que no es contemplen dins les estrategies per millorà la lectura les etapes de cicle inicial (primer i segon). Es pensa que pot donar-se al fet que es el moment inicial d'adquisició i que per poder dur a terme les estratègies plantejades calen habilitats lectores mínimament competents.
Donat que primer i segon son els cursos on es porta a terme una immersió lectora (de paraules i frases) la motivació, la participació en concursos, l'estimulació (estratègies) són essencials per dur a terme una aprenentatge positiu. Sembla que l'adquisició queda fora de l'aprenentatge.    
Vaig prendre dades en una llibreta. No vaig a dur a terme una graella, per que no sabia quins ítems tenir presents. Si vaig preparar la sessió revisant la formació que ens han donat en el transcurs del curs escolar i els documents que estan penjats a internet.( http://www.xtec.cat/web/projectes/lectura/impulslectura/materialsformacio).
A banda de les mancances penso que la formació ILEC i l'acció directa que porta a terme la LIC en el centre educatiu, contribueix a una millora de la feina de les estratègies lectores dins l'aula i son de gran ajuda per la construcció del PLEC.
Aspectes a destacar de la reunió:
La LIC ens va proporcionar unes diapositives relacionades amb diferents camps que caldrà tenir presents per a la construcció del PLEC.
  • comprensió literal
  • comprensió inferencial
  • comprensió crítica.
Totes tres comprensions caldrà tenir-les en compte doncs formen part de les proves diagnòstic que dur a terme el Departament.
Una altra diapositiva que caldrà tenir present alhora de formular les estratègies i poder realitzar bones comprensions tenen a veure amb l'entrada i sortida de les activitats lectores. (abans, durant i despres)


Observacions i reflexió
A la reunió amb la LIC van haver modificacions. Inicialment assitien la direcció, la LIC, la psicopedagoga i les coordinadores, però per qüestions internes del centre les coordinadores no van assistir. Es va modificar l’activitat i els objectius.
Objectius:
·         Revisar les actuacions realitzades fins al moment.
·         Mostrar estratègies, adaptar -les i ubicar-les en els nivells tenint en compte els moments evolutius dels alumnes.
·         Reflexionar sobre les estratègies.
·         Exposar projectes externs que e volen incorporar al PLEC.
Amb ajuda de la LIC, hem exposat i revisat les fases dutes a terme fins el moment. De moment s’ha considerat que les importants ja estaven reflectides. Ha destacat que el que cal és molta reflexió i que el claustre es faci seu el projecte, d’aquesta manera es treballarà millor i estaran més motivats.
S’ha comentat com veia el centre la formació LIC i s’ha comentat que hi ha centre que prefereixen rebre primer la formació per que desprès tenen més eines per actuar i reflexionar,alhora que tenen ja preparades les estratègies que s’han exposat a la formació. En realitat fer la formació abans de...o desprès de... no farà que es construeixi un PLEC millor. Cadascun dels centres ha de fer una valoració i prendre la decisió amb la que està més còmode.
S’ha presentat el projecte per dur a terme amb la biblioteca com a agent extern. La valoració ha estat molt positiva.


No hay comentarios:

Publicar un comentario