martes, 19 de mayo de 2015

Fase nova: formació

El passat dijous vàrem portar a terme l'última sessió de la formació ILEC. 

El motiu d'aquesta entrada es manifestar el que penso d'aquest formació i el profit que es pot extreure de 4 anys de formació. 

Primer de tot manifesto el motiu d'aquesta formació i la importància increcendo que te en els centres educatius. 

"El Departament d'Ensenyament participa en el Pla Nacional de Lectura presentat pel Govern de la Generalitat establint com a objectiu estratègic la millora de l'èxit escolar de tot l'alumnat. I ho fa potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l'escolaritat bàsica per augmentar la competència comunicativa i lingüística i el desenvolupament de l'hàbit lector dels infants i joves, sense oblidar que la competència lectora és la base de molts aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.
En aquest espai el professorat trobarà adreces d'interès, orientacions, recursos, materials didàctics i bones pràctiques, perquè incorpori i sistematitzi estratègies lectores com a eix vertebrador  dels aprenentatges.”[1]

Crítica: Partint de la proposta del Departament d’Ensenyament, vull destacar diversos punts ( destacats en vermell).
1. Amb aquest projecte pretén establir estratègies de millora per a l’èxit escolar en matèria de lectura i escriptura. La formació és molt positiva, però no es pot aconseguir millores nomes plantejant estratègies. Per que les estratègies funcionin es necessari tenir un projecte lecto-escriptor (PLEC) , tenir una línia d’escola relacionat amb el desenvolupament d’aquest procés lecto-escriptor. Les estratègies són tècniques d’estudi que faciliten l’aprenentatge de l’estudiant. Proporcionar estratègies sense saber com utilitzar-les i on introduir-les, és anar posant “pedaços”. Es convenient saber amb quins recursos personals, materials,.. compte el centre per donar efectivitat a les estratègies. Hi ha molts centres que estan treballant com tractar la lectura a les aules i prèvia a realitzar la formació, es convenient centrar les bases i objectius del procés d’aprenentatge lecto-escriptor a nivell d’escola. “Ensenyar a valorar els objectius que es volen assolir amb la realització de la tasca o les condicions en què aquest mètode s’ha d’aplicar , proporciona un ús poc flexible i transferible d’aquest.”[2]  
2. Potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum
Aquest punt és el presenta més controvèrsia. El Departament d’Ensenyament potencia mantenir uns 30 minuts de lectura diària, sembla que inicialment vinculat a les àrees de català. Per tant no es dona una potenciació lectora sistemàtica en les diferents àrees, tal i com s'extreu de la descripció de la formació i l'objectiu de la formació ILEC. El Deparatement d'Ensenyament promou la lectura de 30 minuts diaris. Les estratègies de la formació ILEC, en alguns punts, van orientades a la realització d'aquests 30 minuts. Molts mestres defensen que ja es porta a terme 30 minuts diàris de lectura si tenim en compte totes les àrees que es treballen al llarg del dia i queda fora de lloc dedicar 30 minuts per que si. També defensen la importància de vincular la lectura en totes les àrees, igual que promou el Departament. Moltes de les estratègies de la formació ILEC s'orienten a ll'àrea de català, estaria bè poder extrapolar-les a la globalitat de l'aprenentatge lector. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario