De la lectura a la comprensió i viceversa
La lectura i l’escriptura és
una activitat que està molt present en la vida diària.
El procés la
lecto-escriptura consta de diversos aspectes que cal tenir presents alhora de
construir les bases i marcar els objectius del PLEC.
LECTURA
1. Etapes en l'adquisició de la lectura.
2.Comprensió.
Etapes
|
Edats
|
|
Logogràfica
|
3-5 anys
|
No hi ha correspondència
grafema-fonema.
|
Alfabètica
|
5-7 anys
|
Adquireix la via
fonològica. Automatització del
principi alfabètic.
|
Ortogràfica
|
7-8 anys
|
Adquisició de la via
lèxica.
|
Fluïda
|
8anys....
|
Lectura àgil i expressiva.
|
2.Comprensió.
Identificació de grafies ,
reconeixement de les síl·labes, unió i construcció de la paraula ( transformació
dels signes gràfics en significats), lectura de la frase. El lector ha de posar en joc processos
sintàctics i semàntics perquè la lectura assoleixi els objectius de transmetre
informació[1]. L'activació de la memòria de treball juntament amb l'automatització de les operacions més essencials, contribuiran a la comprensió.
Es essencial la comprensió per que pugui donar-se l’aprenentatge.
Es essencial la comprensió per que pugui donar-se l’aprenentatge.
3. Models lectors.
Per tal de poder treballar la comprensió i arribar
a tenir lectors competents cal tenir en
compte alguns models explicatius del procés que es segueix e la lectura.
Model ascendent o bottom-up: lectura segueix un procés seqüencial i jeràrquic: de la grafia (lletra)-paraula- frase- text- comprensió. El
significat està en el text.
Model descendent o top-down: la recerca del significat es en
sentit descendent. Es necessari els coneixement i experiències dels lectors han
de prevaldre sobre el text[2].
El significat està en el lector.
Model interactiu: per
construir el significat es necessari un lector actiu que processi el text[3].
Fusió del model ascendent i descendent.
Model transaccional: el
lector s’acomoda a la lectura partint de les seves experiències vitals i literàries[4].
4. Per desenvolupar els models lectors cal
tenir en compte els nivells d’adquisició
i el domini de la lectura.
Wells parla de 4 nivells d’adquisició
i domini de la llengua escrita.
Nivell lector
|
Etapa educativa
|
Executiva (verbalització d’un missatge escrit
|
SEGON CICLE DE PRIMÀRIA(3è-4rt)
|
Funcional (permet fer un ús de la llengua escrita en
diverses situacions)
|
FINALS ETAPA DE PRIMÀRIA (6è)
|
Instrumental (llegir per aprendre)
|
SECUNDARIA
|
Epistemològic (llegir per pensar)
|
FINAL EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA
|
5.Quin procés segueix
el lector per poder descodificar.
Existeix la teoria de la
doble via: es donen dues vies la fonològica i la lèxica per tal de poder
accedir a lectura. Es dona una anàlisi visual
que codifica els significats. S’accedeix al significat i a la via
fonològica per llegir-la. Totes dues
vies són complementàries i s’activen alhora.

6. factors cognitius que intervenen en la
lectura.
Saber
quins factors cognitius intervenen en el procés de la lectura ens permetrà
entendre com funciona el cervell i alhora ens ajudarà en les propostes metodològiques,
les estratègies ,...que volem dur a terme en el PLEC. Son 4 els nivells de
processament i tots son essencials.
- Nivell perceptiu i d’identificació de les lletres.: La percepció implica captar la informació a través dels sentits i després processar-la a fi de donar-li un significat[1]. El sistema visual analitza el missatge escrit per tal que el lector el pugui processar.
- Nivell de reconeixement de les paraules: es necessària aquest reconeixement de la paraula per tal de poder tenir comprensió. Colheart descriu el model de la doble via (la via lèxica i la via fonològica) per explicar el procés que va de la paraula al significat i a la pronunciació.
- Nivell de processament sintàctic: les paraules prenen significat quan estan dins una oració. Calen unes claus sintàctiques que mostren com es relacionen les paraules dins les oracions.
- Nivell de processament semàntic: per poder processar a nivell semàntic es necessari extreure el significat, integrar-lo a la memòria i fer inferències.
Hi ha diversos tipus de comprensió lectora:literal (buscar i extreu informació) interprtativa (deduir informació, resumir) reflexiva/avaluativa (argumentar, avalauar)
ESCRIPTURA
1. etapes en l’adquisició de l’escriptura.
Etapes
|
Edats
|
|
Presil.làbica
|
3-4 anys
|
Escriptura indiferencial
(gargots, rodones, palets,..)
Escriptura diferencial
(sense relació entre les produccions escrites i els significats)
|
Sil·làbica
|
4-5 anys
|
Comença la relació entre
escriptura i pauta sonora.
Escriptura sil.làbica-alfabètica.
|
Alfabètica
|
5-7 anys
|
Correspondència so-grafia
|
Fluïda
|
8anys....
|
Es podrà escriure
respectant les regles del codi.
|
Ensenyar a escriure exigeix dominar dos arts, ensenyar i escriure[1].
Cal tenir present que escriure és manipular paraules donant sentit a les combinacions
tot cercant la frase. Per escriure calen tenir present aspectes relacionats amb
l’acte d’escriure, per una banda cal ensenyar als alumnes ha :
1. la planificació
2. translació
3. revisió.
Però es important fer alumnes autònoms i segurs de si mateixos (competents)
i per tant es positiu que el professor tingui tècniques per corregir mentre els
fem conscients dels seus escrits. Ajudar-los i que s’ajudin entre ells per
detectar on poden millorar.
[1] Les dificultats
en la comprensió lectora i l’expressió escrita.
[2] Les dificultats
en la comprensió lectora i l’expressió escrita
[3] Les dificultats
en la comprensió lectora i l’expressió escrita
[4] Les dificultats
en la comprensió lectora i l’expressió escrita
No hay comentarios:
Publicar un comentario