lunes, 4 de mayo de 2015

teoria del procés lecto-escriptor


De la lectura a la comprensió i viceversa



La lectura i l’escriptura és una activitat que està molt present en la vida diària.
El procés la lecto-escriptura consta de diversos aspectes que cal tenir presents alhora de construir les bases i marcar els objectius del PLEC.

LECTURA
1. Etapes en l'adquisició de la lectura. 

Etapes
Edats

Logogràfica
3-5 anys
No hi ha correspondència grafema-fonema.
Alfabètica
5-7 anys
Adquireix la via fonològica.  Automatització del principi alfabètic.
Ortogràfica
7-8 anys
Adquisició de la via lèxica.
Fluïda
8anys....
Lectura àgil i expressiva.


2.Comprensió.
Identificació de grafies , reconeixement de les síl·labes, unió i construcció de la paraula ( transformació dels signes gràfics en significats), lectura de la frase.  El lector ha de posar en joc processos sintàctics i semàntics perquè la lectura assoleixi els objectius de transmetre informació[1]. L'activació de la memòria de treball juntament amb l'automatització de les operacions més essencials,  contribuiran a la comprensió.  
Es essencial la comprensió per que pugui donar-se l’aprenentatge.
3. Models lectors.
Per  tal de poder treballar la comprensió i arribar a tenir lectors  competents cal tenir en compte alguns models explicatius del procés que es segueix e la lectura.
Model ascendent o bottom-up: lectura segueix un procés seqüencial i jeràrquic: de la grafia  (lletra)-paraula- frase- text- comprensió. El significat està en el text.
Model descendent o top-down:  la recerca del significat es en sentit descendent. Es necessari els coneixement i experiències dels lectors han de prevaldre sobre el text[2].  El significat està en el lector.
Model interactiu: per construir el significat es necessari un lector actiu que processi el text[3].  Fusió del model ascendent i descendent.
Model transaccional: el lector s’acomoda a la lectura partint de les seves experiències vitals i literàries[4].
4. Per desenvolupar els models lectors cal tenir en compte els nivells d’adquisició i el domini de la lectura.
Wells parla de 4 nivells d’adquisició i domini de la llengua escrita.
Nivell lector
Etapa educativa
Executiva (verbalització d’un missatge escrit
SEGON CICLE DE PRIMÀRIA(3è-4rt)
Funcional (permet fer un ús de la llengua escrita en diverses situacions)
FINALS ETAPA DE PRIMÀRIA (6è)
Instrumental (llegir per aprendre)
SECUNDARIA
Epistemològic (llegir per pensar)
FINAL EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA
5.Quin procés segueix el lector per poder descodificar.
Existeix la teoria de la doble via: es donen dues vies la fonològica i la lèxica per tal de poder accedir a lectura. Es dona una anàlisi visual  que codifica els significats. S’accedeix al significat i a la via fonològica  per llegir-la. Totes dues vies són complementàries i s’activen alhora.
 En aquest model d’Scarborough mostra la complexitat de la lectura. 


6. factors cognitius que intervenen en la lectura.
Saber quins factors cognitius intervenen en el procés de la lectura ens permetrà entendre com funciona el cervell i alhora ens ajudarà en les propostes metodològiques, les estratègies ,...que volem dur a terme en el PLEC. Son 4 els nivells de processament i tots son essencials.
  • Nivell perceptiu i d’identificació de les lletres.: La percepció implica captar la informació a través dels sentits i després processar-la a fi de donar-li un significat[1]. El sistema visual analitza el missatge escrit per tal que el lector el pugui processar.
  • Nivell de reconeixement de les paraules:  es necessària aquest reconeixement de la paraula per tal de poder tenir comprensió. Colheart descriu el model de la doble via (la via lèxica i la via fonològica)  per explicar el procés que va de la paraula al significat i a la pronunciació.
  • Nivell de processament sintàctic: les paraules prenen significat quan estan dins una oració. Calen unes claus sintàctiques que mostren com es relacionen les paraules dins les oracions.
  • Nivell de processament semàntic:  per poder processar a nivell semàntic es necessari extreure el significat, integrar-lo a la memòria i fer inferències. 
7. tipus de comprensió lectora: 
Hi ha diversos tipus de comprensió lectora:literal (buscar i extreu informació) interprtativa (deduir informació, resumir) reflexiva/avaluativa (argumentar, avalauar)
ESCRIPTURA


1. etapes en l’adquisició de l’escriptura.
Etapes
Edats

Presil.làbica
3-4 anys
Escriptura indiferencial (gargots, rodones, palets,..)
Escriptura diferencial (sense relació entre les produccions escrites i els significats)
Sil·làbica
4-5 anys
Comença la relació entre escriptura i pauta sonora.
Escriptura sil.làbica-alfabètica.
Alfabètica
5-7 anys
Correspondència so-grafia
Fluïda
8anys....
Es podrà escriure respectant les regles del codi.



Ensenyar a escriure exigeix dominar dos arts, ensenyar i escriure[1]. Cal tenir present que escriure és manipular paraules donant sentit a les combinacions tot cercant la frase. Per escriure calen tenir present aspectes relacionats amb l’acte d’escriure, per una banda cal ensenyar als alumnes ha :
1. la planificació
2. translació
3. revisió.
Però es important fer alumnes autònoms i segurs de si mateixos (competents) i per tant es positiu que el professor tingui tècniques per corregir mentre els fem conscients dels seus escrits. Ajudar-los i que s’ajudin entre ells per detectar on poden millorar.




[1] Didáctica de la escritura.


[1] Desenvolupament cognitiu i motriu.

[1] Les dificultats en la comprensió lectora i l’expressió escrita.
[2] Les dificultats en la comprensió lectora i l’expressió escrita
[3] Les dificultats en la comprensió lectora i l’expressió escrita
[4] Les dificultats en la comprensió lectora i l’expressió escrita

No hay comentarios:

Publicar un comentario